Een dag in de schoenen van Madame Schoolpool

detailschoolpool

Carpoolen naar school? Onze Waalse Taxistop-collega’s zetten hier op in dankzij de Schoolpool software. Béatrice ontwikkelde samen met de collega’s zelfs een lespakket met als doel om de jongsten te sensibiliseren voor duurzame en gedeelde mobiliteit. Lees hier mee over haar ervaringen voor de klas.

Op een dinsdagochtend in september trok onze sympathieke collega naar een plaatselijke school te Barvaux. Ondanks de regen ging ze dapper met de fiets (en bewonderde hierdoor de gloednieuwe fietsenstalling van de school van dichtbij).

Tijdens een eerste bespreking een maand geleden ontmoette ze de directie om carpoolen naar deze school te promoten. De directie doopte Béatrice dan maar onmiddellijk tot “Madame Schoolpool”! Dezelfde naam waarmee ze deze bewuste dag door een goedgeluimde directrice werd begroet. Nog voor ze goed en wel was toegekomen, vloog ze al voor klas 3A, « omdat ze daarna gaan zwemmen ». De lerares had de leerlingen gelukkig al verteld dat vandaag net een tikkeltje specialer zou zijn dan anders: alle kadeetjes dus super enthousiast over wat hen te wachten stond.

Het bezoek van Béatrice sluit perfect aan bij de Europese Week van de Mobiliteit die binnenkort van start gaat. Dat doet de leerlingen al nadenken “Maar wat is dat dan mobiliteit?”. Enkele hebben al gehoord over “personen met beperkte mobiliteit”. Andere menen: “mobiliteit, dat is toch wanneer je beweegt”.

En dan plots het gezochte antwoord “Ik kom met mijn buurvrouw, omdat zij haar dochtertje ook naar school voert. » Awel, daar heb je carpoolen !

Trots dat Béatrice zelf met de fiets is gekomen, laat ze de leerlingen hun hand opsteken: “Wie komt met de fiets, met de bus, met de auto?” En dan is er dat ene vingertje met het gezochte antwoord: « Ik kom met mijn buurvrouw, want zij voert haar dochtertje ook naar school. We amuseren ons rot én het vervuilt minder… ».

Het is een lespakket dat duidelijk heel wat stof tot nadenken biedt: “De rook uit een auto, wat is dat nu eigenlijk? Vervuiling, is dat zo ernstig? Waarom nemen we zo vaak de auto? En als we dan mogen kiezen, wat is dan beter?”

Om het thema luchtig te houden laten de Taxistop-collega’s de leerlingen aan de hand van een interactief klassenspel over bovenstaande vragen nadenken.

Dus eerst de teams vormen- van Step-Prinsesjes en Super-Skaaters tot Mega-Dikke-Motors – en daarna een reeks uitdagingen, raadsels en quizzen. Het concept van het spel is simpel: bij ieder goed antwoord verdwijnt een pollutie-wolk van het schoolbord en komt een symbool van de natuur in de plaats. Soms is dit gemakkelijk, zoals het herkennen van de fietshelm getekend door Mattéo. Soms moeten de leerlingen al wat dieper nadenken. “Een ecologische voetafdruk, wat wil dat eigenlijk zeggen? Een bus is toch heel groot, hoe kan het dan beter zijn om met de schoolbus naar het zwembad te gaan, dan met de auto van mama en papa?”

Gelukkig legt Béatrice alles duidelijk uit en leidt ze de leerlingen naar het goede antwoord. Op het einde van het spel hangt het vervuilde schoolbord vol met de bladen die de leerlingen gewonnen hebben. Oef!

Maar dit zijn uiteraard enkel tekeningen. Om echt minder te vervuilen, moet iedereen ook concrete inspanningen leveren en nadenken hoe het best naar school te komen. Enkele leerlingen willen een fluo-vest om hun schooltraject per fiets af te leggen, anderen zullen proberen de schoolbus te nemen – als mama akkoord gaat natuurlijk. Marie en Chloé zullen aan hun ouders vragen of ze mogen samen rijden: ze zijn ten slotte buren.

Om echt minder te vervuilen, moet iedereen ook concrete inspanningen leveren en nadenken hoe het best naar school te komen.

De bel rinkelt.

Robin kan niet geloven dat Béatrice met de fiets kwam. Tijdens de pauze wil hij dit verder onderzoeken… maar de fiets blijkt volledig samengedrukt. Oei, die is kapot? Madame Schoolpool vouwt de plooifiets open en zijn oogjes fonkelen: wouw, het is een Transformer-fiets!

Na de speeltijd staat Béatrice dan voor een eerste leerjaar en het blijkt al duidelijk uit het geroezemoes: de oudere kindjes hebben tijdens de pauze al verklapt dat ze spelletjes mochten spelen. Ontgoocheling op de gezichtjes als blijkt dat Béatrice eerst een verhaal wil vertellen. Gelukkig weten de Avonturen van Arthur, de wagen die wou carpoolen, de kinderen snel te boeien.

Willen jullie ook helpen om de vervuiling te verminderen? Er weerklinkt unaniem een Ja in de klas.

De leerlingen letten goed op en weten waarom Arthur zo graag wil carpoolen: om niet meer alleen te zijn! Om gemakkelijker parkeerplaats te vinden! Omdat hij anders te veel vervuilt! Omdat hij jaloers is op de bus met al zijn vriendjes!

Dan vraagt Béatrice of de leerlingen aan de hand van een spel ook willen helpen om de vervuiling te verminderen. Er weerklinkt unaniem een Ja in de klas!

Voor deze klasgroep zijn de vragen uiteraard iets gemakkelijker, want de leerlingen zijn iets jonger. Toch begrijpen ze alle voorgestelde thema’s: De vervuiling, het klimaat, verkeersveiligheid en mobiliteitskwesties.

De dag zit er bijna op. Voordat Béatrice vertrekt met de plooifiets, dragen de leerlingen nog een mooi gedichtje over de herfst voor. Bij het passeren van de busstop, roepen de kinderen nog met groot gebaar : « Kijk Madame Schoolpool ! We nemen de bus! »

En ons Béatrice sluit content haar werkdag af…

Wil je Madame Schoolpool ook op jouw school? Bezoek onze website (fr) en ontdek in meer detail wat Schoolpool allemaal te beiden heeft.

Schoolpool