Ledenbijeenkomst

Op 7 december organiseerde Taxistop voor de zevende keer een open ledenbijeenkomst. Ditmaal was dit in de KBC-kantoren in Leuven waar we een 35-tal leden mochten verwelkomen. Voor deze ledenbijeenkomst werden alle Taxistop leden uitgenodigd, huisruilers, oppassers, MMC- vrijwilligers en –leden, carpoolers,…

Eenmaal plaatsgenomen in de zaal werden de activiteiten van het voorbije jaar overlopen. De toekomstige projecten voor Taxistop werden voorgesteld door Angelo Meuleman en David Van Kesteren.

Eén van die projecten is het Europese project Inclusion, waarbij we ernaar streven om voor iedereen mobiliteitsoplossingen te vinden. Een ander groot project is Mobipunten. Taxistop wil graag in iedere gemeente één of meerdere Mobipunten. Dat is een soort ‘station’ waar zowel een autodeelstandplaats is, als nabijheid van openbaar vervoer, een veilige fietsparking, eventueel een fietspomp, een elektrische laadpaal, aanduiding van wandelroutes, wifi,… De locatie van zo’n Mobipunt kan zowel in een woonbuurt als in een bedrijventerrein zijn, of bij een bestaande autodeelstandplaats. Verschillende gemeenten hebben al grote interesse hiervoor getoond.

Na de pauze werd er in groepjes gewerkt rond oppas en huisruil en rond de Mobitwin app. Bert Victor stelde de app Mobitwin voor: een app waarbij MMC-leden ritten kunnen aanvragen, wanneer dit niet rechtstreeks bij de centrale kan gebeuren (weekend, last-minute,..) en de MMC-chauffeur zich beschikbaar kan stellen, ook wanneer dit buiten zijn gewone beschikbaarheid valt. Deze app is nog niet beschikbaar. De huidige MMC-centrales blijven uiteraard behouden.

Angelo Meuleman stelde ook Mobility as a Service (MaaS) voor en de Olympus app. Deze app laat toe om tickets of vouchers te kopen voor diverse mobiliteitswijzen. Met de app kan je bijvoorbeeld een ticket voor De Lijn of een Blue-Bike voucher kopen.

Daarna werd er feedback gegeven over beide applicaties. Wat vonden de leden van beide apps? Wat zijn de voordelen en nadelen? Zouden zij zelf de applicaties gebruiken? Dankzij hun feedback kan Taxistop de app verbeteren.

Tim De Backer voorzag een interactieve sessie rond oppas en huisruil voor de tweede groep.

De avond werd afgesloten met een drankje en enkele hapjes.

Wij willen alvast iedereen bedanken die erbij was en tot volgend jaar!