Reactie (2) op blog over open-source zelfrijdende auto

Chris Tampère (KULeuven) reageerde eerder op de blog van Taxistop:“Nu gratis: de code om je auto zelfrijdend te maken”. Hij eindigde de reactie met “Steeds bereid tot verder debat”. Bij deze.

Beste Chris,

Als het gaat over zelfrijdende auto’s houd je ons allen graag met de voetjes op de grond.

In eerdere ontmoetingen maakte je mij bewust van de discrepantie tussen de “marketing” rond zelfrijdende auto’s en de “objectieve academische” kijk hierop. Hieronder 2 slides die ik besprak op de Civitas-conferentie in Gdynia (09-2016). De tabellen uit de 2de slide vond ik terug in een presentatie van jou (een late dank, hiervoor!).

gdynia

In mijn observatie van deze technologische evolutie, besef ik meer en meer dat ik het niet weet. Ik zie nieuwe allianties rond zelfrijdende auto’s ontstaan. Constructeurs en platformen werken sinds kort samen: Fiat-Chrysler/Honda en GoogleGM en Lyft, Volvo en Uber. Deze nieuwe partnerships kunnen de doorbraak misschien wel versnellen.

Maar, als je het niet zeker weet, kan je maar beter voorbereid zijn op verschillende scenario’s. Stel dat zelfrijdende auto’s sneller hun intrede doen dan verwacht, dan hoop ik dat ze een positieve impact zullen hebben op mobiliteit en ruimtegebruik. De impact kan zeker ook negatief zijn: meer autogebruik, meer verspreid wonen, enz.

Ik hoop dat de nieuwe technologiëen in wagens kunnen leiden tot meer gedeeld autobezit en gedeelde ritten in een geïntegreerd systeem met openbaar vervoer. Het is echter niet zeker welke richting de markt zal uitgaan.

Daarom vind ik de open-source technologie van Comma.ai zo interessant. Ik heb er geen idee van of die zelfrijdende kit wel degelijk kwalitatief is. Dat vind ik niet eens zo relevant.

De meerwaarde vind ik net het open-source beleid. Dit biedt de kans aan ontwikkelaars wereldwijd om de code te optimaliseren en zelf experimenten op te zetten die niet marktgedreven zijn: pilootprojecten voor vervoer van ouderen, last-mile oplossingen in landelijke gebieden, autodelen in suburbane zones… De markt staat hier niet om te springen, maar het beleid, dus wij allen, misschien wel.

Vriendelijke groeten,

Angelo – Taxistop