Samen in Groningen op conferentie #SUMP2019

De #SUMP2019 conferentie in Groningen zit erop!

De conferentie rond Sustainable Urban Mobility Plan bracht mobiliteitsmanagers en beleidsmakers van over gans Europa samen in Groningen. Naast de infomarkt die verschillende Europese projecten showcaste, vonden tal van sessies plaats die duurzame steden ondersteunden in hun SUMP. Meer bepaald: in het wandel- en fietsvriendelijker maken van de stad…

Waar duurzame mobiliteit hoog op de agenda staat, kan een #mobipunt dus niet ontbreken.

Ontmoet de crew

Mpact vzw @ SUMP 2019

(c) Mpact vzw @ SUMP2019

Dit zot stelletje vermoeide, maar harde werkers vormden de infostand van SUMP 2019 om in een mobipunt hub. De deelnemers schetsten hun eigen mobipunt in op een zelf gekozen locatie. Inspiratie hiervoor kregen ze van de digitale mobipunt-zuil, praktijkvoorbeelden uit Europese projecten én een “how to” audiotour.

Het leverde iedereen de nodige hilariteit op, maar zeker ook voldoende inzichten om mee te nemen in de eigen mobiliteitsplanning!

Ikzelf (Elke van Mpact) stelde me kandidaat om me over de infostand voor het Share-north project te ontfermen – dus kan het verheerlijken van deze infostand uiteraard niet ontbreken in mijn blog. Hoewel ik er echt van genoot om met de bezoekers van de mobipunt hub in gesprek te gaan en hen te laten dromen over beter duurzaam vervoer, vond ik de tijd niet om sessies mee te volgen. Om toch voldoende inspiratie uit de sessies mee te pikken, liet ik de collega’s en projectpartners bij mij rapporteren.

Dus vroeg ik hen: wat bleef je bij van SUMP 2019?

Tijdens de workshop “Making cities more inclusive and accessible for all” viel het collega Esen op dat verschillende projecten of onderzoeken zich focussen op big data. Toen kwam er een prachtige reactie vanuit het publiek “dat slechts 80% online te bereiken is”… en net die overige 20% wenst Esen te bereiken met het Inclusion project.

In de nabespreking met het team werd schoorvoetend toegegeven hoe snel we naar een online bevraging grijpen. Als eerste leermoment namen we ons dus voor om onze schroom te overwinnen en mensen simpelweg van deur-tot-deur in hun woonwijk te durven bevragen. #WerkAanDeWinkel

SUMP Groningen

(c) Mpact vzw – opening plenary session SUMP 2019

Dat het belangrijk is om met burgers in gesprek te gaan over hun mobiliteit, kwam Tom Cohen van het UCL ook te weten. Hij stelde op SUMP de vraag hoe je mensen kan betrekken bij het aanvaarden van zelfrijdende, autonome voertuigen. Het antwoord verklap ik al: door echt met burgers in gesprek te gaan en hen niet enkel als consument te aanschouwen.

Een kritische stem uit het publiek had er zijn bedenkingen bij: “Moeten we ons wel op deze toekomstige problemen focussen? Of moeten we eerder de problemen die zich nu voordoen aanpakken?” Tijd om een poll onder mijn lezers te houden!

*Klik hier om te stemmen* en bekijk hieronder de resultaten:

Collega Hannes vond het principe van step sharing in Lissabon een beestig goed werkend systeem. Daar werken ze met een “lenient view on regulations” (vrij vertaald: flexibele aanpak qua regelgeving). De stad gaat uit van de goodwill van de burgers, de gebruikers en providers. Zo moet een provider voldoen aan de regels om hun steps blijvend aan te bieden. Zo vermijd je situaties zoals in Brussel waar de steps de straat op slingeren wegens het ontbreken van een regelgevend kader bij dergelijke freefloating* systemen.

(*Bij freefloating heeft de mobiliteit niet echt een vaste standplaats of station. Een gebruiker kiest dus waar hij de mobiliteit achterlaat, maar brengt de provider hiervan wel op de hoogte.)

(c) Mpact vzw – team SUMP Groningen

Ook Binte van Autodelen.net volgde deze sessie, maar dan eerder vanuit de focus op de eigen koepelwerking en het vergelijkbare traject. Om het goede verloop van het freefloating systeem* te realiseren, werkt stad Lissabon overkoepelend samen met verschillende organisaties: om infosessie te geven, in het onderhoud van de contacten met de stakeholders en samen met hen een beleid uit te bouwen.

Wat Binte verder bijbleef waren de inspirerende voorbeelden van hoe de vele steden de Europese mobiliteitsweek inkleden. Ze leek me alvast super enthousiast om er zelf aan de slag te gaan tijdens het project Verover De Ruimte.

Voor Linde van Autodelen.net bleef een ander inzicht hangen: Kinderen, volwassenen en de beleidsmakers zijn drie verschillende groepen die hun eigen idee hebben over mobiliteit, maar met die opdeling wordt vaak geen rekening gehouden. De beleidsmakers kijken enkel naar de volwassene. Dus neemt Linde de vraag “hoe we kinderen een stem geven in het mobiliteitsthema” mee naar België.

Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat het team van Autodelen.net binnenkort een aantal brainstorms mag verwachten.

Na de conferentie

… wandelde ik richting station met mijn deelnemersbadge nog rond de nek. Aha, zag ik daar geen SUMP tasje aan de hand van een wildvreemde. Dus deed ik wat ieder normaal mens zou doen: op de man af vragen hoe hij het gesteld had op de conferentie. Uiteraard.

Het mooiste dat hij onthouden had, was de uitspraak dat er niet iets bestaat als domme mobiliteits-planning: Een stad is voortdurend in ontwikkeling, je herschrijft continu de mobiliteitsplanning, dus er is altijd ruimte voor verandering…

Nu hoor ik je denken, maar wat heb je er zelf uitgehaald?

Ten eerste wil ik meegeven dat als je deelnemers aan de audiotour vraagt om aan een eigen specifieke locatie te denken, het handig is om hier even op door te vragen. Welk soort wijk heeft de persoon precies in gedachten? Welke burgers wonen er daar? En hoe speelt dit mee in het inplannen van hun mobiliteit? Bedankt, Rebecca Karbaumer, Share-North projectcoördinator, voor deze nuttige aanvulling.

De tweede tip is voor mensen die vaak presentaties moeten geven in één sessie naast verschillende sprekers. Steek iets speciaals in je presentatie waardoor die van jou blijft hangen. Het klinkt logisch, maar door de enorme druk om in 1 minuut je infostand te pitchen in een lange rij sprekers, besefte ik nu pas ten volle hoe belangrijk het is om jezelf onvergetelijk te maken eenmaal je de micro dan in handen krijgt.

Dus liet ik weten dat ik een 200 kg zware zuil helemaal tot Groningen had meegesleurd en het wel fijn zou zijn om veel volk op mijn stand te zien… Ik werd nog nooit zo vaak opgemerkt nadien.

Met SUMP 2019 zijn we weer een ervaring rijker.

Ik ben dankbaar voor mijn team en de samenwerking met Autodelen.net en Infopunt Publieke Ruimte, want samen maakten we de audiotour van de mobipunt hub onvergetelijk.

(c) Shared Mobility Rocks

(c) Shared Mobility Rocks

Natuurlijk moet je vooral de mobipunt audiotour zelf ervaren en waar kan dit beter dan op 8 oktober 2019 tijdens Shared Mobility Rocks!