Wanneer carpoolen je een goed gevoel geeft

DSC03084

Na meer dan een jaar bedrijven werven, actieplannen opstellen en uiteindelijk carpoolen volop kunnen promoten, hoop ik bepaalde momenten nog vaak te mogen herbeleven.

Omdat je weet dat het de moeite waard is…

… wanneer je samenwerkt met een enthousiast mobiliteitsteam dat een motiverende doelstelling heeft voor hun onderneming  – voor KBC bijvoorbeeld van “29 naar 50 carpool teams” – en je tot het uiterste zou gaan om deze te behalen.

(c) zebratales.com

(c) zebratales.com

… wanneer je op een infostand staat en je de vraag stelt “hoe kom je naar het werk?” en je een vriendelijke “ja” of “nee” krijgt.  “Wel, natuurlijk kwam je vandaag naar het werk, maar wij zouden graag weten HOE?” Ondanks het hilarisch misverstand, is dit ideaal om een gesprek te starten.

… wanneer je in staat bent om een diehard solo-chauffeur te overtuigen om een enquête in te vullen in ruil voor overheerlijke chocoladecake.

… wanneer je het gevoel krijgt dat je werkelijk iets betekent voor de werknemers. “Ik ben hier pas aan het werk en heb geen enkel idee welke vervoeropties er zijn,” verklaarde een nieuwkomer. Na het uitstippelen van haar persoonlijke reisroute, was ik benieuwd of dit ook zijn nut had. “Het geeft me een globaal overzicht hoe ik naar het werk kan geraken”, antwoordde ze dankbaar.

… wanneer iemand zegt dat zij geen advies nodig heeft, omdat ze al met de fiets komt … over een afstand van 20 kilometer … enkele reis … en nog maar recent geïnvesteerd heeft in een elektrische fiets # RESPECT

… wanneer je de coolste gadgets gevonden hebt om uit te delen aan je carpoolers, zoals de CHUMS muntpotjes of “carpoolers-on-board”-stickers… “Zo trots”.

(c) zebratales.com

(c) zebratales.com

… wanneer je werknemers hoort giechelen omdat je hen een snoepje aanbiedt om een collega in de carpoolwagen te “lokken”.  Of als je hen de uitnodigingskaart uitdeelt die meer wil delen dan alleen maar een rit: “een hippe high five, de krant van gisteren, een pizza party?”

… wanneer het uitstippelen van het carpoolpotentieel op een wegenkaart door voorbijkomende werknemers een succes blijkt te zijn. Een uiterst geschikt tegenargument voor “er is niemand die mijn richting uitkomt”.

… wanneer een werknemer je oprecht bedankt om er te zijn om carpool te promoten, andere collega’s aanwijst die met de wagen komen en je helpt om solo-bestuurders te recruteren.

… wanneer de winnaars van de mobiliteitsloterij gelukkig zijn met hun prijs. Dank u wel sponsors! (Of is dat misschien omdat ze 3 kussen van mij krijgen?)

© zebratales.com

© zebratales.com

… wanneer zelfs Taxistop collega’s de geschenkmanden inspecteren en zich afvragen of zij er zelf ook één zouden kunnen bemachtigen. Ter uwer informatie, lieve collega’s,  mijn onderhandelings-voorwaarden beginnen met 50 koekjes, een zalige schoudermassage en een daglang op de radiozender van mijn keuze afstemmen.…

… wanneer je de statistieken van de carpool inschrijvingen nakijkt en je in staat bent de exacte momenten aan te wijzen waarop je een promotionele actie had. Over een PIEK-prestatie gesproken J

Dus als je één van onze carpool experten aan een infostand ziet, vergeet niet …

  • om even langs te lopen voor een simpele “hallo”. We mogen geen autobestuurders bijten J
  • om 5 minuutjes vrij te maken om te luisteren, een enquête in te vullen, een klein dank-je-wel –geschenkje te krijgen. (Psst, meestal deel ik cake of koekjes uit)
  • dat je feedback goud is voor ons. Dus deel die mening maar!
  • om ons te laten terugblikken op een goed uitgevoerd infomoment en onze dag goed te maken!

Duuus, tot de volgende keer?