Carpoolen is op dit moment in Vlaanderen vooral succesvol georganiseerd voor het woon-werkverkeer. Maar hoe breiden we dit uit naar de vrije tijd, verhogen we het comfort en zorgen we ervoor dat rittendelen in de periferie een volwaardige aanvulling is op het openbaar vervoer?
Blog
Bij Mpact zijn we ervan overtuigd dat niet alleen de stad maar ook het platteland the place to be is voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Er zit meer variatie op landelijke gebieden dan gewoon “buiten de stad.” Met onze reis naar de Orkney Islands konden we inzoomen op een voor ons relatief nieuwe variant: het eilandperspectief. Hoe gaat een eiland met innovaties aan de slag? Zijn er verschillen tussen het platteland in eilandgebied en op het vasteland? En werkt autonoom vervoer nu eigenlijk beter in een landelijk gebied of in een stedelijk gebied?
Op 18 februari 2022 deelden Herman Konings (nXt), Silke Lamoen en Michiel Penne (Slim naar Antwerpen) hun inzichten over gedragsverandering tijdens onze vierde Mpact Sessie.
Van oktober tot december 2021 daagde ATCT binnen- en buitenlandse studenten uit om hun mobiliteit naar en op de campus te herdenken en futureproof te maken. Een noodzaak, zo blijkt uit eigen onderzoek. Aan de hand van ‘FACES’ als leidraad (for everyone, autonomous, connected, electric & shared) gingen meer dan 100 studenten aan de slag, goed voor ruim 20 studententeams. Na een shortlist van 10 teams werden door ATCT en het brede publiek vijf teams naar de online finale gestuurd.
In september 2021 lanceerden Autodelen.net, Stad Mechelen en Mpact een discussienota over hoe we autonoom vervoer duurzaam kunnen uitrollen in Vlaanderen.
Terug naar de werkvloer: change management ondersteunt gedragsverandering naar duurzame mobiliteit. Deze blog kwam tot stand na de eerste Mobility Academy van Mpact over het thema change management. Daarin stelde Mpact de diensten Carpool en MobiCalendar voor en gaf Freya De Muynck van Traject een inleiding over gedragsverandering.
Caroline, Sophie en Marco geven je een blik achter de schermen van de naamsverandering van Taxistop naar Mpact. Maanden werk, creativiteit, vergaderingen en wat kopzorgen. Maar uiteindelijk een groot succes. Duik even mee in de wereld van blauwe driehoeken, augmented reality en postpakketjes!
Het concept van de ’15-minutenstad’ maakt opgang, maar wat is het precies? Oude wijn in nieuwe zakken? Een concept op maat van de middenklasse? Of hét recept om te komen tot een stad op mensenmaat?
De mijlpaal van 20.000 ritten door vrijwillige chauffeurs naar vaccinatiecentra is overschreden. Deze worden uitgevoerd door vrijwillige chauffeurs via de lokale Minder Mobielen Centrales, een dienst waarvoor Mpact samenwerkt met steden en gemeenten.
Waarom zet Mpact in op gedeelde mobiliteit en vakanties? De Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen bieden een goed handvat om deze vraag te beantwoorden. Ontdek in deze blog welke van de 17 doelstellingen wij mee helpen realiseren.