Pendelaar zit vast in de auto, of toch niet?

(c) Artikel De Standaard

(c) Artikel De Standaard

Ik las dit artikel een tijd geleden in de krant, in maart 2019. Het bleef hangen, want eerlijk toegegeven: ik vond het niet oké. In gedachten kaatste ik namelijk de bal onmiddellijk terug naar jou, mijn liefste pendelaar “Je zit niet vast in de file, je bént de file.” Het is een keuze die je iedere ochtend maakt.

Waarom zouden we dan niet met z’n allen kiezen om het anders aan te pakken. Het hoeft zelfs geen drastische verandering te zijn: als iedereen 1 dag in de week zou carpoolen, dan zou er volgens studies van Transport and Mobility Leuven zelfs géén file meer zijn.

(c) Studie Transport & Mobility Leuven

(c) Studie Transport & Mobility Leuven

Het artikel gaat verder met “Het aandeel van alternatieven als carpoolen of te voet gaan werken is de voorbije twaalf jaar afgenomen.” Tiens, ik heb me de voorbije zes jaar nochtans hard ingezet om werknemers warm te krijgen voor het carpoolplatform carpool.be en de vele voordelen eraan verbonden.

(c) carpool.be

(c) carpool.be

Dankzij mijn vele inspanningen, heb ik – gelukkig – wel degelijk een impact op de werknemers, maar carpoolen wordt eerder flexibel gebruikt, in een gecombineerde oplossing. Zo neem je eerst bus, trein of fiets en spring je voor het volgende deel van je route in de carpoolwagen.

Dit maakt dat carpoolen, als onderdeel van je mobiliteitsoplossing, in de cijfers niet wordt meegeteld als hoofdvervoersmiddel. Bijgevolg worden verkeerde beelden over de populariteit van carpoolen aan lieve lezers, zoals jij, meegegeven. Spijtig, spijtig.

Dus hoe maken we carpoolen groots?

  1. Carpoolen = massa!

Om te carpoolen op je route, hebben we veel volk nodig op ons carpoolplatform: hoe meer mensen, hoe meer keuze in ritten, hoe gelukkiger onze gebruikers… Bij Taxistop blijven we ons inzetten om het carpoolplatform carpool.be fris en vernieuwend te houden. We werken continu aan de gebruiksvriendelijkheid: jouw mening is belangrijk, want samen bouwen de carpoolgemeenschap uit!

  1. Investeren in meer rijstroken?

Nee, hoe meer rijstroken, hoe meer autoverkeer dit aantrekt. Wat we wel kunnen doen is de bestaande rijstroken een andere bestemming geven, dan zou dit ook een ander soort verkeer genereren.

Zo lobbyen we bij Taxistop al lang voor carpoolrijstroken om carpoolen aantrekkelijker te maken. In Amerika mogen ecologische auto’s zelfs gebruik maken van de carpoolrijstroken, dus ook in België zou dit een goede stimulans zijn. Stel je voor: als je met 2 in de wagen zit, vlieg je de file voorbij. Dat zou carpoolen nogal een boost geven!

In dit artikel gingen we al eens dieper in op dit concept. Ik deel het hier voor de liefhebber.

(c) Taxistop vzw

  1. Bespaar op kosten door de wagen minder te gebruiken

Weet je, liefste pendelaar, hoeveel die wagen van je kost? Hoeveel kilometer je dagelijks, wekelijks, maandelijks aflegt tegen de kostprijs van €0,34 per km? Let op, ik verwijt je niets hoor. Toen ik pas begon bij Taxistop had ik daar zelf AB-SO-LUUT geen flauw idee van. Het verschot was dan ook groot eenmaal ik aan het rekenen sloeg en bleek hoeveel goedkoper reizen met de trein was.

Heb je de luxe van een bedrijfswagen? Neem dan gezellig een collega mee voor een informele meeting of een extra paar ogen op de weg, maar vooral om zijn privé-wagen van de baan te halen. Zo rijd je toch vlotter door, zeker als iedereen zijn steentje hieraan bijdraagt…

Want ik las in het artikel dat je de files beu bent, liefste pendelaar. Ik ook, trouwens, voor die paar keren dat ik de auto moet nemen 😉

Als ik dan nog eens in de auto zit, valt me op hoe autoverkopers zelfs het lef hebben om “de file” als iets normaals te bestempelen. “Jan staat dagelijks in de file. Hij kocht een slimme auto met start-stop-functie. Wees slim en doe zoals Jan.” – Uiteraard, maar Jan zit misschien toch liever een boek te lezen in de trein…

Bereikbaarheid van de werkplek

Het openbaar vervoer kan je echter niet bekoren. Het is inderdaad niet altijd optimaal als je werkplek te ver van de dichtstbijzijnde halte ligt. Als je het toch eens anders wilt aanpakken, overweeg dan combimobiliteit: je neemt eerst trein, bus of fiets en carpoolt verder van de laatste halte of carpoolparking naar je werkplek.

Een plooifiets meenemen op trein of bus is trouwens ook een ideale manier om sporten tijdens je dag in te bouwen. Droom jij niet van die paar sexy benen? Of misschien pronk je daar al mee, want met de groei van 12% naar 17% blijkt fietsen een steeds hipper alternatief.

Jammer genoeg lees ik ook dat openbaar vervoer de reistijd voor sommigen langer maakt en dus geen interessant alternatief lijkt.

Dat reizen met de trein langer zou duren, vind ik persoonlijk niet zo erg. Als een treinreis echter oncomfortabel wordt door 2, 3 of meerdere overstappen, dan begint de wagen wel aantrekkelijk te lonken. Zolang het dus bij één simpele overstap blijft, kan je overwegen waarin je investeert: stressen in de file of wat me-time met de krant en een ontbijtje op de trein?

Voor mij is de keuze al gemaakt. Voor de twijfelaars onder jullie, hoop ik dat de Week van de Mobiliteit inspirerend werkte – want dat is hét moment is om een duurzaam alternatief uit te testen.

Zet dus zeker de week van mobiliteit (16 tot 22 september) in fluo in je agenda voor 2020!